Assalamualaikum.. Salam Ukhwah Fillah

Tuesday, February 15, 2011

Keluarga 69 (2)

- My Lovely Mother @ Mak - Halimah bt. Mat Jusoh

Mak adalah wanita yang paling aku kagum kat dunia ni.. mak adalah wanita yang penuh kelembutan dalam mendidik kami 14 adik beradik. Sangat susah nak cari ibu yang ada anak ramai zaman sekarang ni. Aku masih ingat kat sekolah, waktu cerita pasal adik beradik je, pasti ada yang bertanya 2 kali pasal jumlah yang sebenar, betulla 14 adik beradik sejati, Alhamdulillah. Aku sangat bangga dan bertuah dapat hidup dalam sebuah keluarga yang besar dan harmoni..

Mak jarang marah kami adik beradik. Walau mak nak marah sekalipun, tak nampak mak macam marah. Sebolehnya emak akan memaniskan muka dan sentiasa tersenyum. Mak orang yang sangat kuat bekerja. Mak boleh buat banyak kerja dalam satu masa. Memasak, membasuh baju, mengemas, dan macam-macam lagi. Aku sangat kagum dengan mak, mak jarang kenal erti penat dan lelah. Time balik cuti raye, lagila mak tak duduk diam, pasti ada je juadah yang enak untuk dijadikan hidangan anak2 dan cucu. Anak ramai, 14 orang, mestilah ada banyak  perangainya.. tapi, mak tak pernah mengeluh, walau penat macammana pun, mak akan lakukan yang terbaik buat anak2. Kehidupan mak yang telah kehilangan ibu sejak kecil dan bapa yang berkahwin lain mengajar emak erti kehilangan kasih sayang. Oleh itu, sebolehnya, mak akan cuba lakukan yang terbaik membahagikan kasih sayang untuk 14 anak-anaknya. Mak kahwin sejak usia mak 16 tahun. Sangat muda, tapi mak berjaya menggalas tanggungjawab yang berat dalam mendidik anak2.  

Dulu,bilik aku sebelah bilik mak. Pernah jugala aku dengar mak bercerita hal anak2 dekat we. We kan jarang ada kat rumah, so, mak ceritala apa yang berlaku sepanjang we takde kat rumah. Aku sangat kagum dengan mak sebab mak we selalu berterus terang antara satu sama lain. Mungkin itulah sebab we sangat sayangkan mak. Mak pernah pergi jaga cucu kat kl, terpaksa tinggal we kat kampong sekejap, tapi aku tengok we tak ceria. Memang we xleh berenggang dengan mak, betapa kuatnya kasih sayang antara we dengan mak.
Mak, wanita yang selalu dirindui oleh anak-anak dan cucu. Sifat penyayang, sabar, penuh kelembutan menggamit kami untuk pulang ke kampong halaman. Mak, we love u so much..

 Moga mak akan berada dalam lindunganNya sentiasa, insyaAllah, amin..

No comments:

Post a Comment