Assalamualaikum.. Salam Ukhwah Fillah

Tuesday, February 15, 2011

Keluarga 69

- My Lovely Father @ We - Wan Sulaiman b. W. Husin

We, insan yang sangat cekal dan tabah dalam menghadapi liku-liku hidup. Ketegasanmu mengajar kami erti kehidupan. Setiap waktu, pasti ada nasihat dan teladan yang ditunjukkan pada kami adik beradik. We sangat sayangkan mak. We tak boleh berenggang dengan mak.. Walaupun jarak usia suami isteri adalah 8 tahun, namun atas dasar cinta, kasih sayang, pengorbanan, sikap berterus terang telah mengutuhkan rasa cinta yang telah dibina sejak 40 tahun yang lalu. Dulu, dirimu sangat tegas dengan anak-anak, tentang didikan agama, tambah-tambah, we juga telah menjadi guru mengaji kami.. walaupun kerja sebagai tukang gunting rambut dari pagi sampai petang, tapi ia tidak mengekang we dari mengajar kami mengaji. Aku  masih teringat saat2 mengaji Al-Quran dulu. We pasti akan memegang rotan. Ouish.. seramla juga, tapi sebab rotan tu juga, kami jadi cepat belajar Al-Quran. Alhamdulillah, usia yang agak muda, aku telah khatam Al-Quran sebab aku start belajar mengaji awal juga.. Kami adik beradik dulupun diwajibkan sembahyang berjemaah subuh dan maghrib dulu..

mm.. aku masih ingat, we pernah accident.. teruk kaki ayah luka. Tapi, ada peristiwa yang meruntun hati kami adik beradik.. we accident sorang-sorang. Terlanggar lembu kalau tak silap. Waktu we accident we baru balik dari pasar malam. we beli buah mangga untuk kami adik beradik.. waktu accident, ayah macam tak sedar dia accident. Luka di kaki tak terasa sakit. Perkara yang ada di kepalanya hanyalah buah mangga yang jatuh bertaburan atas jalan raya.. we pungut satu-satu untuk kami adik beradik. we masih ingatkan kami walaupun kakinya tengah berdarah.. waktu we pungut mangga, ada kereta pak sedaraku melintas di tepi jalan. Pak cik ku terkejut tengok keadaan we, pak cik bawa pergi hospital, lepas tu baru we sedar yang kakinya berdarah..

We, insan yang yang paling aku kagum. Walaupun sekadar tukang gunting rambut, namun berkat penat jerih we mendidik kami adik beradik, ramai anaknya yang menjadi guru serta ramai yang masuk university, Alhamdulillah, pengorbanan untuk anak-anak berbaloi.. Setelah hampir berpuluh tahun menjadi tukang gunting rambut, akhirnya we telah bersara. We duduk rumah dengan mak. Sentiasa menjadi penghuni surau yang setia. Sebolehnya, we akan pergi cukup 5 waktu solat berjemaah di surau.

 We.. I love u so much… Moga dirimu akan sentiasa dalam rahmatNya, amin..





No comments:

Post a Comment